svar på tal

eftersom du inte ens lämna mejladdres så brukar jag inte svara, men jag vill gärna svara på det här!

Mr Rosa om 26/8:
Citat "oxå är den så mörk blå, min lilla prinsessa vill ha en rosa ju, det såg jag på hennes blick säger vi (a)"

Varför skulle en tjej villa ha rosa och en kille vilja ha blått? Dessa färger är ju inte ens bra för att stimulera barns syn och utveckling. Barn har en outvecklad syn och behöver starka kontraster (rött, vitt, svart) för att kunna skilja mellan olika saker. Vem skulle vilja ha något som bara flyter ihop till en enda stor sörja pga färgvalen.


för det första kan jag tala om att vagnen köpte jag endast för min skull, för att jag tyckte den va fin och att färgen passa mej. och hon sitter ju faktiskt i vagnen inte utanpå så hur ska då färgen kunna spela nån roll för henne hon ser dom ju inte? det är vitt tyg inne i vagnen så där har du ditt vita, och på kläder har hon massa blåa kläder om det är så viktigt. jag har mest vitt och lite rosa på henne för att jag tycker det passa henne bäst. hon har oxå väldigt mycket unisex för det passar oxå henne.

när hon blir äldre tänker jag låta henne bestämma vad hon vill ha, vill hon bara ha rosa då tänker jag inte låta bli att köpa det bara för att det finns folk här i världen som tycker man ska ha blå kläder på både killar och tjejer. men vill hon ha blå kläder så tänker jag absolut inte tvinga henne på nåt annat, jag kan ju även tala om att jag använder kill kläder ibland och tycker det är väldigt skönt.

Kommentarer
Postat av: Wendela

så jävla löjligt!

Spädbarnstiden är föräldrarnas tid!! Du gör helt rätt! Ditt barn, ditt angagemang.. skit i de där feminist snacket mo unisex hit och dit.. Jag har kläder i alla möjliga färger, mycket blått och rosa till min tjej som föds snart!



Den där mr.Rosa är bara någon dum förvriden feminist skit som inte kan vara glad för andra.. Vagnen är skit snygg, skulle själv vilja ha en sådan om jag ahr råd!



2009-08-27 @ 12:26:53
URL: http://metrobloggen.se/wendela
Postat av: Ung pappa till Inez

Hej



Läste inlägget med din fina vagn och personligen föredrar jag mer färgen jungle pink (vi har själv den färgen på vår Emmaljunga vagn). Vi har ju alla olika smaker och tycken.



"Mr Rosa" har rätt om de pedagogiska färgerna och hur rosa och babyblått är svårt att se för små.



Själv så är jag för jämställdhet och tror att föräldrars medvetna/omedvetna handlingar och stimuli gör att vi formar våra barn till olika sorts nivå av jämställdhet.



Vi föräldrar har en stor förmåga att påverka barns tyckande och agerande. Även om det erbjuds två val t.ex. en bil och en docka att leka med så har barnet lärt sig med tiden vilken leksak som ger mest uppskattan och stimuli från föräldrarna. T.ex. att när pojken lekar med bilen så säger föräldrana "brum brum" och då pojken lekar med dockan så låsas föräldrarna typ att det snöar. Vad väljer pojken då att leka med - hmm. Troligen bilen då denna leksak ger mer uppmärksamhet från föräldrarna.



Man ska ge sina barn 100 möjligheter istället för 2.



Boys in pink, make people think.

2009-08-27 @ 18:19:40
URL: http://ungaforaldrar.blogspot.com
Postat av: Mamma/Mormor

D gör du alldeles rätt i Anna, antagligen är d bara avundsjuka när folk säger så där skulle inte tro att godingen mår sämre av en rosa vagn. Jag har själv 3 barn så jag vet att barn inte mår dåligt av rosa... Många Kramar...

2009-08-27 @ 18:57:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0