gravidsymptom

lånade den här listan av elinzollet.blogg.se  och jag kan säga att hälften av dom här sakerna har jag verkligen drabbats av vilka säger jag inte haha! men det är ruggit va kroppen kan förändras.

nu ska jag kolla på rosa pantern 2 hoppas den är lika kul som ettan (:

1. "Jag kissar på mig när jag skrattar".
Symptom: Man "läcker" lite när man skrattar eller nyser.
Vad beror det på: Man dricker mer och bär på en massa extra vikt som pressar mot ens urinblåsa så det är inte alls konstigt att en olycka kan hända.
Så hanterar man det: Kissa ofta. Man kan också ha ett par extra trosor i handväskan. Pröva också att göra knipövningar som hjälper dig att kontrollera blåsan.

2. "Usch, vad var det som kom ut ur mig?!".
Symptom: Klibbiga vita eller ljusgula flytningar kan man ha under hela graviditeten och de kan få en att känna ett konstant behov av nya, fräscha trosor. Om flytningarna börjar lukta illa, om de blir gröngula, eller om det börjar klia eller brännas så bör man söka vård eftersom det kan bero på en infektion.
Vad beror det på: Hormoner och ökat blodflöde i underlivet.
Så hanterar man det: Använd trosskydd.

3. "Jag kan inte kontrollera mina fisar".
Symptom: Svullen och gasig mage.
Vad beror det på: Tarmarna är slöa under graviditeten på grund av allt gulkroppshormon som man har i kroppen.
Så hanterar man det: Prova att undvika gasbildande mat såsom broccoli, brysselkål, kål, majs, lök och kolsyrade drycker. Om det inte blir bättre, prata med mvc.

4. "Jag är täppt i näsan, men inte sjuk".
Symptom: Det kan kännas som att man har en envis förkylning och när man snyter sig undviker man att titta ner i näsduken.
Vad beror det på: De ökade hormonnivåerna och den ökade blodproduktionen gör att slemhinnorna i näsan sväller, blir torra och lätt börjar blöda.
Så hanterar man det: Drick mycket, prova koksaltlösning och prova att använda en luftfuktare.

5. "Jag låter som en motorsåg hela natten".
Symptom: Man låter dubbelt så högt som sin morfar om natten.
Vad beror det på: Skyll på slemhinnorna i näsan igen. Ens täppta näsa tvingar en att andas genom munnen om natten - vilket gör att man snarkar.
Så hanterar man det: Försök att sova på sidan. Prova också att staga upp dig själv med några extra kuddar. Det hjälper också mot nattlig halsbränna.

6. "Jag svettas som en gris".
Symptom: Du är blöt av svett under armarna, mellan benen, på magen och i ansiktet och nacken.
Vad beror det på: Ämnesomsättningen är högre än vanligt och det extra blodet som pumpas runt i kroppen värmer dig. Att svettas är kroppens sätt att svalka sig.
Så hanterar man det: Klä dig i lager och undvik plagg i syntetmaterial. Drick mycket.

7. "Jag dreglar som en bebis".
Symptom: En del gravida får ökad salivproduktion. Blödande tandkött är också vanligt, särskilt vid tandborstning.
Vad beror det på: Hormoner ligger bakom det blödande tandköttet, men ingen vet säkert vad den ökade salivproduktionen beror på.
Så hanterar man det: Fortstätt borsta tänderna, men var noggrann med att använda en mjuk tandborste.

8. "Det växer saker på min hud".
Symptom: Pigmentfläckar i ansiktet, en mörk strimma på magen, synliga blodkärl på armar, bröst, hals och i ansiktet.
Vad beror det på: Kroppen producerar extra melanin, vilket orsakar pigmentfläckarna. Ökad blodproduktion ligger bakom de synliga blodkärlen.
Så hanterar man det: Pigmentfläckarna och de synliga blodkärlen bleknar oftast efter graviditeten. Var noga med solskydd för att minimera antalet pigmentfläckar.

9. "Mina bröstvårtor är stora som tallrikar".
Symptom: Vårtgården mörknar och växer i storlek. Små "kulor" dyker upp runt bröstvårtan.
Vad beror det på: Att vårtgården mörknar beror på hormoner och vissa menar att det är naturens sätt att hjälpa barnet att hitta dina bröst. De små kulorna är körtlar som hjälper huden runt vårtan att återfuktas.
Så hanterar man det: Undvik att sola topless. När man har slutat att amma kommer vårtgårdarna antagligen att minska i storlek igen, men förmodligen inte bli lika små som de var innan man blev gravid.

10. "Mina ben ser ut som en vägkarta".
Symptom: Förstorade, utstående, lila eller svarta blodkärl.
Vad beror det på: Blodkärlen i benen samlar på sig mer blod, antagligen på grund av trycket från livmodern.
Så hanterar man det: Stå inte i längre perioder. Använd stödstrumpor i stället för vanliga strumpbyxor.

♥annaψ

Kommentarer
Postat av: angelicka

Ja, men det kan nog stämma! För det sa mamma och en gravid kompis till mig härromdagen, "bebisen fixerar sig" så det är nog därför :P :)

2009-06-14 @ 14:05:15
URL: http://angelickajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0